Mengukur Kinerja AI : Perbandingan Kepuasan Pengguna ChatGPT dan Google Gemini dalam Era Digital

Pratama Angga Buana, Fausta Rizky Abriansah, Nanda Dwi Kurniawan, Praditya Rendi Ferdian, Daffa Nurin Nabil Ma’arif, Azmi Maulana Firdaus

Abstract


This study aims to analyze user satisfaction with the artificial intelligence applications ChatGPT and Google Gemini using the End-User Computing Satisfaction (EUCS) method. This method evaluates five key dimensions: content, accuracy, format, ease of use, and timeliness. Data were collected from 78 respondents with diverse backgrounds using a Likert-based questionnaire. The results show that both applications fall into the "Satisfied" category, with average scores across all variables exceeding 3.70. ChatGPT scored highest on ease of use (3.93), while Google Gemini excelled in format (3.89). However, the accuracy variable received the lowest scores for both applications, at 3.57 for ChatGPT and 3.73 for Google Gemini. These findings highlight the need for improvements in information accuracy. This study is essential for providing practical insights for developers to enhance the quality of AI applications, making them more responsive to user needs.


Keywords


Artificial Intelligence, ChatGPT, EUCS, Google Gemini, User Satisfaction

Full Text:

PDF

References


Anggraini, F. D., Aprianti, A., Setyawati, V. A., & Hartanto, A. A. (2022). Pembelajaran Statistika Menggunakan Software SPSS untuk Uji Validitas dan Reliabilitas. JURNAL BASICEDU, 6491 - 6504.

Arisma, Y., & Hardiyanti, D. Y. (2023). Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna Aplikasi Access by KAI Menggunakan Metode End-User Computing Satisfaction. ILKOMNIKA: Journal of Computer Science and Applied Informatics, 129-138.

Buana, P. A., Wicaksana, D. A., & Adinugroho, S. (2024). Pengukuran Kegunaan dan Kepuasan Pengguna pada Aplikasi Virtual Tour Realitydalam Meningkatkan Pengalaman Wisata. Jurnal Algoritma, 101-111.

Dewiyani, A. C., & Fadila, R. (2023). Uji Validitas dan Reliabilitas Kuesioner Pengetahuan Masyarakat Tentang Program JKN. Jurnal Kesehatan Qamarul Huda, 307-315 .

Farwati, M., Salsabila, I. T., Navira, K. R., & Sutabri, T. (2023). Analisa Pengaruh Teknologi Artificial Intelligence (AI) Dalam Kehidupan Sehari-Hari. Jursima : Jurnal Sistem Informasi & Manajemen, 39-45.

Firmansyah, D., & Dede, D. (2022). Teknik Pengambilan Sampel Umum dalam Metodologi Penelitian: Literature Review. Jurnal Ilmiah Pendidikan Holistik (JIPH), 85-114.

Heryanto, Y., Fauziah, F., Farahdinna, F., & Wijanarko, S. (2024). Evaluasi Responsivitas dan Akurasi: Perbandingan Kinerja ChatGPT dan Google BARD dalam Menjawab Pertanyaan seputar Python. Jurnal Riset Sistem Informasi Dan Teknik Informatika (JURASIK), 248-256.

Maisari, R., Alamsyah, M., & Sunardi, L. (2024). Analisis Pengukuran Tingkat Kepuasan Pengguna Aplikasi Ovo Menggunakan Metode End User Computing Satisfaction (EUCS). Proceedings Economic, Social Science, Computer, Agriculture and Fisheries (ESCAF) 3rd 2024, 1405-1414.

Mulyono, A., & Nataliani, Y. (2024). Evaluasi Kepuasan Pengguna Terhadap System Application and Product Menggunakan Metode SUS dan PIECES Framework. Jurnal Riset Sistem Informasi Dan Teknik Informatika (JURASIK), 818-832.

Nasrul, I., Anggraini, A., Hamzah, M. L., & Saputra , E. (2024). Analysis Of User Experience Of ChatGPT And Gemini Users Using The User Experience Quistionnaire (UEQ) For Education. Jurnal SISFOKOM (Sistem Informasi dan Komputer, 352-359.

Natalea, D. I., & Christiani, L. (2020). Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna Dalam Pemanfaatan Aplikasi Perpustakaan Digital Kabupaten Wonosobo. Jurnal Ilmu Perpustakaan, 112-120.

Pingki, P., & Bharata, W. (2023). Analysis of User Satisfaction Virtual Reality Tourism Kemenparekraf Using the End User Computing Satisfaction Method. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 127-138.

Rohmawaty, E. N., Hilmi, D., Uqba, M. S., & Saleh, U. S. (2024). Peran Artificial Intelligence (AI) dalam Pembelajaran Bahasa Arab Mahasiswa Pascasarjana UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 316-328.

Rosidin, R., Novianti, R., Ningsih, K. P., Haryadi, D., Chrisnawati, G., & Anpira, N. (2024). Peran Kecerdasan Buatan Dalam Pengembangan Sistem Otomatisasi Proses Bisnis . Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran , 9320-9329.

Sakinah, S., & Oktadini, N. R. (2023). Analisis Kepuasan Pengguna Terhadap Aplikasi Dana Menggunakan Metode End User Computing Satisfaction (EUCS) . JTKSI (Jurnal Teknologi Komputer dan Sistem Informasi), 185-192.

Syahputra, B. P., & Mulya, A. (2022). Analisis Korelasi Rank Spearman & Regresi Linear Nilai Indeks Stabilitas Atmosfer Dan Suhu Puncak Awan Citra Satelit Himawari-8 Ir. Prosiding Seminar Nasional MIPA UNIBA 2022, 293-300.

Tiara, T., & Pamuji, F. Y. (2024). Komparasi Usability ChatGPT Vs Gemini AI Berdasarkan Iso/Iec 9126 Dan Nielsen Model Menggunakan Metode Usability Testing . Jusim : Jurnal Sistem Informasi Musi Rawas , 89-100.




DOI: http://dx.doi.org/10.30646/sinus.v23i2.900

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


STMIK Sinar Nusantara

KH Samanhudi 84 - 86 Street, Laweyan Surakarta, Central Java, Indonesia
Postal Code: 57142, Phone & Fax: +62 271 716 500 

Email: ejurnal @ sinus.ac.id | https://p3m.sinus.ac.id/jurnal/e-jurnal_SINUS/

ISSN: 1693-1173 (print) | 2548-4028 (online)


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

View My Stats